Čestitke! Si en korak bližje popolni postavi! 🥳
Vračila smo podaljšali na 60 dni!
Več kot 75.000 dostavljenih izdelkov!
3-dimenzionalna deformacija hrbtenice – skolioza
17 aprila, 2019
hernija
Hernija diskusa ali išias?
12 maja, 2019

Ali lahko prehrana vpliva na akne?

Če imate težave z aknami in niste prepričani, kaj storiti glede tega, je morda čas, da pogledate na svojo prehrano. Vsak prehranski učbenik se zavzema za dejstvo, da prehrana vpliva na splošno zdravje posameznika. Ali lahko prehrana vpliva tudi na akne? Namen tega prispevka bo najprej predstaviti endokrine učinke zahodne prehrane in vpliv le teh na nastanek aken, ter pojasniti katerim skupinam živil je vredno posvetiti pozornost, saj bi s tem lahko vplivali na izbruhe aken.

Akne

Akne so eno najpogostejših dermatoloških stanj, ki prizadenejo milijone mladih in odraslih po vsem svetu. Najpogostejši vzrok za nastanek pri posamezniku je prevelika aktivnosti žlez lojnic. Te žleze proizvajajo mastno snov imenovano sebum, ki se proizvaja z namenom preprečevanja izsušitve kože. Iz fiziološkega vidika je to povsem normalen pojav, težave se pojavijo šele, ko žleze proizvedejo preveč sebuma, saj ta lahko zamaši pore, znotraj teh pa se ujamejo poleg sebuma tudi bakterije. Bakterije v notranjosti pore delujejo vnetno, takšno vnetje pa ima za posledico nastanek aken. Ob tem imajo še zelo pomemben vpliv tudi hormoni. Z vidika prehrane se bomo dotaknili hormona inzulina, ki lahko neposredno vpliva na nastanek aken.

akne

Večina pozna slavne besede ustanovitelja moderne medicine Hipokrata, ki je dejal: »hrana naj bo vaše zdravilo in vaše zdravilo naj bo vaša hrana«. V primeru aken prehrana sicer ni neposredno zdravilo, ker na akne vplivajo tudi drugi dejavniki, je pa zagotovo eden izmed pomembnejših dejavnikov pri nastanku.

Ni raziskav, ki bi jasno nakazovale pravilen način prehrane, s katerim bi se lahko posameznik znebil aken. Raziskave nam dajejo zgolj boljšo predstavo o tem, kakšne prehranske navade so povezane z aknami. Tako aken s prehrano ne moremo zdraviti neposredno, zagotovo pa lahko na njih vplivamo, tudi če jasnega krivca med posameznimi živili ne najdemo.

Veliko raziskav je raziskovalo povezavo med prehrano in nastankom aken. Vprašanje, kolikšen je vpliv prehrane na nastanek aken je še vedno nejasen. Tukaj je najboljši nasvet, da se poskusi s spremembo prehranjevalnih navad in se v naslednjih tednih opazuje spremembo na koži. Ne smemo pozabiti, da se ne da napovedati, kakšna bo sprememba na koži pri vsakem posamezniku, zato ne moremo trditi, da bodo enake prehranjevalne navade vsem osebam z aknami pomagale na enak način. V nadaljevanju vam bom predstavil, kako in zakaj določene skupine živil ter posamezna živila vplivajo na nastanek aken.

Živila z visokim glikemičnim indeksom

Glikemični indeks (GI) predstavlja stopnjo s katero posamezna hranila vplivajo neposredno na dvig krvnega sladkorja v plazmi po njihovem zaužitju. Bolj kot je zaužito živilo predelano, višji bo praviloma tudi GI tega živila. To hkrati pomeni, da bo morala trebušna slinavka izločiti več hormona inzulina. Nasprotno, če je živilo sestavljeno iz kompleksnih ogljikovih hidratov, bo glukoza praviloma prehajala v kri počasneje, manjši pa bo tudi GI tega živila. Še boljši podatek o dvigu krvnega sladkorja po obroku daje vrednost glikemične obremenitve, ki poleg GI zaužitega živila upošteva tudi količino  živila.

Živila, ki imajo visok glikemični indeks povzročijo povečano izločanje hormona inzulina, zvišana koncentracija le tega pa stimulira izločanje nekaterih androgenih (steroidnih) hormonov, ki s svojim delovanjem spodbujajo proizvodnjo sebuma. Povečana koncentracija inzulina vpliva tudi na znatno povečanje inzulinu podobnega rastnega faktorja 1 (IGF-1). IGF-1 pri delovanju povečuje proizvodnjo sebuma, ima pa tudi vnetni učinek in zato igra veliko vlogo pri nastanku aken. Koncentracija IGF-1 je sicer odvisna tudi od koncentracije rastnega hormona (GH), androgenih hormonov in med drugim tudi vnosa beljakovin in indeksa telesne mase (ITM).

Raziskave so pokazale, da je v primerjavi z mestnimi območji, pojavnost aken manjša na podeželskih in neindustrializiranih območjih.

Predvidevamo lahko, da je to posledica razlik med glikemičnimi obremenitvami obeh populacij. Dober primer je raziskava, ki je bila opravljena na 1300 prebivalcih Papua Nove Gvineje, v kateri niso zaznali primerov aken (1). Avtorji so mnenja, da je odsotnost aken v teh družbah neposredna posledica njihove prehrane. Uživajo namreč predvsem prehrano z nizkim GI.

Zanimiva je raziskava, ki so jo opravili na prebivalcih Kenije (2) in Zambije (3). Raziskovalci so opazili veliko manj primerov aken pri prebivalcih iz teh območij, kot pri ljudeh, ki živijo v Veliki Britaniji in Ameriki, kar močno priča o tem, da ima prehrana pomemben vpliv na pojavnost aken. Prav zato je zelo pomembna pravilna izbira živil, seveda ne smemo pozabiti, da s prehrano ne moremo zdraviti aken lahko vplivamo na izboljšanje stanja kože.

Z GI lahko povežemo tudi prehranske vlaknine, saj s tem, ko posegamo po živilih, ki imajo nižji GI posredno zaužijemo več prehranski vlaknin. V raziskavi, kjer so preiskovanci z aknami vsak dan zaužili 30 g vlaknin, so ugotovili izboljšanje stanja kože. Vsi avtorji navajajo, da se stanje aken izboljša po uvedbi diete z nizkim GI.

Veliko dokazov imamo, da živila z višjo glikemično obremenitvijo močno vplivajo na samo patogenezo aken. Tako je zelo pomembno, da poskusite iz prehrane izločiti živila z visoko glikemično obremenitvijo in posegate po živilih z nižjo glikemično obremenitvijo. Posledično boste ohranili stabilno raven krvnega sladkorja in inzulina v krvi ter tako preprečili dodatno izločanje sebuma.


Glikemični indeks nekaterih živil
Živilo GI Živilo GI
Koruzni sirup 115 Rumena buča 75
Glukoza 100 Polenta 70
Krompir 95 Njoki 70
Riževa moka 95 Francoska štruca 70
Bel riž 85 Čips 70
Kuhano korenje 85 Bel sladkor 70
Med 85 Gazirane pijače 70
Koruzni kosmiči 85 Rozine 65
Kokice 85 Kuhana rdeča pesa 65
Bela moka 80 Gobova juha 65
Riževo mleko 80 Prezrela banana 60
Lubenica 75 Pire krompir 60
Krof 75 Mango, kivi 55

Mleko in mlečni izdelki

Mleko in mlečne izdelke povezujemo s komedogenimi (aknotvorni) učinki in sicer eden od najpomembnejših mehanizmov se nanaša na hormone. Težavo predstavlja industrija, ki po pretirani želji po dobičku pri živalih uporablja spodbujevalce rasti in tako lahko povečuje koncentracijo IGF-1 in ostalih hormonov v kravjem mleku.

Obstajajo močni dokazi, da sta koncentracija določenih hormonov v našem telesu in resnost aken med seboj povezani. Tako se v obdobju rasti (puberteta) pod vplivom rastnega hormona poveča koncentracija IGF-1, ki je pozitivno povezana s kliničnim potekom aken. Povečano koncentracijo omenjenega hormona v krvi zaznamo tudi pri povečanem uživanju mleka in mlečnih izdelkov.

Na to temo je bila leta 2005 opravljena raziskava retrospektivnega tipa, ki je vključevala skoraj 50.000 žensk (4). Ugotovili so, da je bila pojavnost aken pozitivno povezana s poročano količino zaužitega mleka, še zlasti posnetega mleka. Posneto mleko vsebuje tudi manjše količine estrogena kakor polnomastno mleko, estrogen pa je hormon, ki lahko vpliva na zmanjšanje pojavnosti aken. Prav tako so ugotovila, da mlečni izdelki kot je npr. skuta tudi lahko vplivajo na pojavnost oziroma poslabšanje aken. Drug mehanizem se nanaša na vsebnost ogljikovih hidratov v mleku in mlečnih izdelkih, saj je vsebnost le-teh povezana z učinki na serumski inzulin in IGF-1.

Maščobe in antioksidanti

Razmerje med omega-6 in omega-3 maščobnimi kislinami je tudi eden izmed dejavnikov, ki ima vpliv na vnetne mehanizme. Visok vnos omega-3 maščobnih kislin lahko zavre produkcijo določenih citokinov ter zmanjšuje vnetne procese. Prav tako omega-3 maščobne kisline vplivajo na zniževanje IGF-1.

Poleg razmerja med omega-6 in omega-3 maščobnimi kislinami v prehrani,  na pojav aken vpliva tudi oksidativen stres. Reaktivne kisikove spojine v telesu sodelujejo pri vnetnem napredovanju aken. Antioksidanti v telesu so snovi, ki zmanjšujejo količino reaktivnih kisikovih spojin v telesu.

Leta 2006 so v raziskavi primerjali koncentracijo vitaminov A in E v krvi med osebami z aknami in osebami brez aken (5). Ugotovili so, da je imela skupina ljudi z aknami bistveno nižje koncentracije vitamina A in E od kontrolne skupine brez aken, prav tako so pri tej skupini opazili tudi manjše koncentracije selena v krvi. Vitamin E in selen v telesu oba opravljata vlogo antioksidanta. Nekatere raziskave so pokazale, da bi dodajanje vitamina E in selena k prehrani v obliki prehranskih dodatkov lahko vplivalo na izboljšanje stanja kože.

Sladkor in čokolada

Sladkor, sladke pijače in vsa pretirano sladka živila so lahko psihološko zelo zadovoljiva, vendar bi morali posamezniki, ki imajo težave z aknami, močno zmanjšati vnos teh živil. Strokovnjaki si niso enotni glede možnosti, da bi posamezno živilo lahko povzročalo nastanek aken. Zagotovo pa obstaja močna povezava med zaužitjem živil, ki povzročijo hiter dvig hormona inzulina v krvi in pojavnostjo aken. Številni strokovnjaki so mnenja, da predelani sladkorji povečujejo vnetno stanje na koži in posledično poslabšajo stanje aken.

Dermatologi in osebe z aknami pogosto opažajo, da se jim po zaužitju čokolade pojavljajo akne. Glede čokolade so raziskave sporne, saj čokolada vsebuje tudi druge sestavine (mleko, sladkor, …). Prav tako je velika razlika uživanjem temne čokolade, ki vsebuje tudi več antioksidantov kakor mlečna čokolada, iz česar bi lahko sklepali, da ni tako aknotvorna. Ameriška akademija za dermatologijo je objavila raziskavo v kateri so dokazali, da lahko že samo enkratno zaužitje čokolade lahko povečuje število aken v relativno kratkem času (6). Zavedati se moramo, da različna hranila pri posameznikih nimajo enakega učinka, zato mora vsak posameznik s preizkusom ugotoviti, katera od teh vplivajo na poslabšanje aken.

Vpliv prehrane na nastane aken je še vedno zelo sporna tema, vendar je ni več mogoče spregledati. Z gotovostjo lahko trdimo, da je povezava med visoko glikemičnimi živili in aknami bolj prepričljiva, kot povezava med mlekom in mlečnimi izdelki ter aknami. Vseeno je potrebno posvetiti pozornost živilom iz obeh naštetih skupin. Vloga antioksidantov, različnih maščobnih kislin, cinka ter prehranskih vlaknin pa je še nekoliko nejasna, kljub temu, da obstajajo dokazi, ki kažejo na pozitivne vplive le teh na patogenezo aken.

Zelo pomembno je, da pri osebi, ki ima težave z aknami, upoštevamo prehranjevalne navade ugotovljene iz njenega prehranskega dnevnika. Nikakor ne moremo predpisati enakega jedilnika za vse osebe, ki imajo težave z aknami, ker je vsak posameznik individuum zase. Ključnega pomena je, da odkrijemo in iz prehrane izločimo vsa živila, ki bi lahko negativno vplivala na razvoj aken pri posamezniku.

V kolikor imaš težave z aknami in bi rad/a izvedel/a več, izpolni spodnji vprašalnik in prejel/a boš odgovor strokovnjaka.





    Izpolni vprašalnik in pridobi
    brezplačno osebno svetovanje





    Ali trenutno redno vadiš?


    Imaš alergijo ali intoleranco na katero izmed živil (jajca, arašidi, ribe, mleko)?

    Koliko obrokov običajno zaužiješ v enem dnevu?

    Se ti kdaj pojavljajo težave s prebavo ali občutiš napihnjenost?

    Želim prejeti klic za rezervacijo osebnega posveta:




    Pošlji obrazec za brezplačno osebno svetovanje

    © Copyright 2021 TvojTrener.si | Vse pravice pridržane. 

    Bravo! Si en korak bližje svoji sanjski postavi in boljšemu počutju.
    Ne pozabi. S treningi lahko prekineš kadar koli želiš in če ne boš zadovoljna, ti povrnem kupnino. Brez vseh težav.

    Izpolni obrazec, da se lahko dogovoriva za prvi trening. V kolikor boš želela, lahko pred pričetkom vadbe, opraviva BREZPLAČNI osebni posvet, da boš popolnoma brez dvomov.

    Zaupalo mi je že več kot 1000 žensk. Pomagala bom tudi tebi do popolne postave in odlične kondicije. Če s treningi ne boš zadovoljna, ti povrnem kupnino. Brez težav in vprašanj.

    PREOBRAZBE NAŠIH STRANK
    Spoznaj Vesno. Skupaj sva se znebili več kot 25kg!
    Spoznaj Slađano. Zaupala mi je, in znebili sva se 20kg+!
    Ženski topi in majice
    Najdi svojo velikost
    S pomočjo spodnjega grafikona določite svojo velikost. Če ste na meji med dvema velikostma, naročite manjšo velikost za tesnejšo namestitev ali večjo velikost za ohlapnejšo. Če vaše meritve za oprsje in pas ustrezajo dvema predlaganima velikostma, naročite velikost, označeno z meritvijo oprsja.
    Vsa merjenja so v cm.
    Pišite nam, če potrebujete dodaten nasvet za določen izdelek.
    Ženske pajkice in spodnji del
    Najdi svojo velikost
    S pomočjo spodnjega grafikona določite svojo velikost. Če je ena od telesnih meritev na meji med dvema velikostima, naročite manjšo velikost za tesnejšo namestitev ali večjo velikost za ohlapnejšo. Če vaše telesne meritve za boke in pas ustrezajo dvema predlaganima velikostma, naročite tisto, ki jo navaja meritev kolka.

    Pišite nam, če potrebujete dodaten nasvet za določen izdelek.

    Scrunch pajkice
    Najdi svojo velikost
    S pomočjo spodnjega grafikona določite svojo velikost. Če je ena od telesnih meritev na meji med dvema velikostima, naročite manjšo velikost za tesnejšo namestitev ali večjo velikost za ohlapnejšo. Če vaše telesne meritve za boke in pas ustrezajo dvema predlaganima velikostma, naročite tisto, ki jo navaja meritev kolka.
    Višina in teža modela na sliki
    Model je visok 173 cm in tehta 63 kg. Nosi velikost M.

    Pišite nam, če potrebujete dodaten nasvet za določen izdelek.