Kurilci maščob – DA ali NE?

Kurilci maščob - DA ali NE? 2
Zgodbe uspeha 2019
26 september, 2019
Kurilci maščob - DA ali NE? 3
Kaj jesti pred, med in po treningu?
21 oktober, 2019

Kurilci maščob – DA ali NE?

Kurilci maščob - DA ali NE? 4

Vsi bi radi čim hitreje in čim lažje prišli do nekega zastavljenega cilja, zato konstantno iščemo krajše in udobnejše poti, kjer naj bi nas cilj čakal že na prvem ovinku. Ampak žal ne gre tako. Željni smo takojšnjega zadovoljstva: en dan jemo zdravo, enkrat gremo v fitnes in že pričakujemo, da bo številka na tehtnici nižja. Podajamo se na šprinte (diete), namesto, da bi se podali na maraton (sprememba življenjskega sloga). Seveda je to odlična priložnost za podjetja, ki proizvajajo prehranska dopolnila, saj to pomeni, da smo za vse mogoče »pomagače« na poti do naših ciljev pripravljeni plačati, prepogosto poleg denarja tudi s svojim zdravjem. Kljub poplavi informacij na spletu, je veliko le-teh marketinškega tipa, brez podpore znanstvenih dokazov. Tako se na policah znajde vse, kar ima »možen« učinek in načeloma ne ogroža zdravja. Kot pa vemo, količina neke snovi določa ali gre za strup ali zdravilo, zato je pri uživanju prehranskih dopolnil potrebna velika previdnost.

Kaj so prehranska dopolnila?

Pravilnik o prehranskih dopolnilih (1) narekuje, da so to živila, katerih namen je dopolnjevati običajno prehrano. So koncentrirani viri posameznih ali kombiniranih hranil ali drugih snovi s hranilnim ali fiziološkim učinkom, ki so oblikovane tako, da se jih lahko uživa v odmerjenih majhnih količinskih enotah. Lahko vsebujejo vitamine, minerale, aminokisline, maščobne kisline, vlaknine, rastline in rastlinske izvlečke, mikroorganizme ter druge snovi s hranilnim ali fiziološkim učinkom, pod pogojem, da je njihova varnost v prehrani ljudi znanstveno utemeljena. V tem članku se bomo omejili na prehranska dopolnila namenjena hujšanju, in sicer na tako imenovane kurilce maščob. Pregledali bomo več vidikov, ki naj bodo v vaših mislih, če se odločate za nakup.

Kaj sploh so kurilci maščob?

Kurilci maščob, termogeniki ali fat-burnerji so prehranska dopolnila, za katere se trdi, da povečajo presnovo maščob ali porabo energije, poslabšajo absorpcijo maščob, povečajo izgubo telesne teže, povečajo razgradnjo maščob med vadbo ali nekako povzročijo dolgoročne prilagoditve v telesu, ki spodbujajo presnovo maščob. Pogosto vsebujejo več sestavin, kjer ima vsaka svoj mehanizem delovanja in pogosto se trdi, da bo imela kombinacija le-teh aditivne učinke. Seznam snovi, katere naj bi povečevale ali izboljšale presnovo maščob je dolg, najpopularnejše so kofein, karnitin, zeleni čaj, konjugirana linolna kislina, forskolin, krom, alge in kapsaicin (2).

1. Ali so lahko nevarni za naše zdravje? – DA

V nasprotju s splošnim prepričanjem so naravna zdravila, ki so predelana v komercialne izdelke za hujšanje, lahko škodljiva za zdravje. Hepatotoksičnost je lahko posledica dodajanja potencialno strupenih snovi, neprimernega skladiščenja, onesnaženja rastlin s težkimi kovinami ali mikroorganizmi, izbor napačnih delov rastline in slabega označevanja (3). Ker se kurilci maščob tržijo kot »naravni proizvodi«, se lahko razume, da gre za varno strategijo zmanjševanja telesne teže, nekateri zdravniki pa poročajo o poškodbah jeter kot posledici uživanja le-teh. Bolniki, opisani v eni od študij (3), so uživali zeliščna prehranska dopolnila, ki so vsebovala ekstrakt zelenega čaja, ki je bil že pred tem povezan s hepatotoksičnostjo, saj obstajajo številna poročila o primerih akutne poškodbe jeter po zaužitju različnih izdelkov, ki ga vsebujejo. Eden od suplementov, ki ga vsebuje, je bil v Španiji, po dokazani povezavi s hepatotoksičnostjo, umaknjen s trga.

Kurilci maščob

Lahko je videti, da je primerov poškodb jeter, vezanih na kurilce maščob, malo, ampak je dejansko število težko določiti, saj je ugotavljanje etiologije zelo komplicirano in pogosto neprepoznano  (3). Določanje hepatotoksičnosti in vzročnosti za posamezne sestavine je velik izziv za zdravnike in raziskovalce tudi zaradi ohlapnega regulativnega okolja, ki je prineslo pomanjkanje standardizacije kakovosti proizvodnje in nadzora (uporaba nedokumentiranih postopkov in dodatkov v različnih kombinacijah) (4).

2. Ali vemo KAJ kupimo? – NE

Prehranska dopolnila v Evropski uniji sodijo med živila (hrano) in morajo ustrezati splošni zakonodaji o živilih, kar pomeni, da morajo biti zdravstveno ustrezna oziroma varna (5). Za prehranska dopolnila niso predpisani farmacevtski standardi kakovosti, ker niso namenjena zdravljenju in preprečevanju bolezni (1). Ker torej spadajo med živila, jih država občasno nadzoruje podobno kot ostala živila: preverja vsebnost pesticidov, težkih kovin, mikroorganizmov, ne preverja pa vsebnosti aktivnih snovi v izdelku ter stabilnosti izdelkov.

Pri živilih ni predhodnega preverjanja pri neodvisnih državnih organih, ampak je za izdelke odgovoren proizvajalec. Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije preverja skladnost prehranskih dopolnil z zakonodajo po tem, ko so že na trgu. Glede na splošno zakonodajo o živilih je vsak člen v verigi od proizvajalca do prodajalca končnemu potrošniku odgovoren za to, da daje v promet izdelke, ki so skladni z zakonodajo (5). Torej to, da izdelek vidimo na policah, še ne pomeni, da je sto odstotno varen. Dober primer je prej omenjen umik enega od prehranskih dopolnilkuril v Španiji. Ne moremo biti prepričani niti o tem, da izdelek res vsebuje vse, kar je navedeno na embalaži.

3. Ali lahko zaupamo oglasom? – NE

Družbeni pritiski v povezavi s predstavami o lepoti nas konstantno opozarjajo na pomembnost vitkosti in nadzora teže, zaradi česar je naraslo povpraševanje po izdelkih za zmanjševanje telesne teže. Trg prehranskih dopolnil se je v zadnjih letih močno povečal, na primer v ZDA napovedujejo, da bo ta leta 2020 znašal 4,79 milijarde ameriških dolarjev (4). Podjetja skušajo čim bolj izkoristiti val povpraševanja, njihov motiv je prepogosto zaslužek in redko splošno dobro za ljudi.

Obstaja množica zeliščnih prehranskih dopolnil, ki se tržijo z namenom izgube teže. Pogosto se oglašujejo kot »naravna«, kar pri potrošnikih ustvarja občutek zdravja in varnosti. Na spletu je veliko oglasov in člankov, ki so dela samooklicanih zdravstvenih strokovnjakov, fitnes trenerjev in prehranskih svetovalcev, ki pa so pogosto nekako povezani s proizvajalci/prodajalci teh izdelkov (4) in posledično lahko sumimo, da so pristranski. Veliko je oglasov, ki vključujejo trditve o izboljšanju zdravja, izboljšanju performansa, izgubi telesne teže ali kombinacijo naštetih ter »predobro, da bi bilo res« fotografije posameznikov (2). Anekdotske in marketinške informacije same po sebi absolutno niso zanesljiv vir dokazov za varno uporabo. Poleg tega ti oglasi ponavadi spodbujajo samodiagnosticiranje in samozdravljenje, kar je potencialno zelo nevarno za zdravje nepoučenega potrošnika (6).

Poudariti pa je potrebno tudi to, da raziskave, na katere se sklicujejo poslovneži pri trženju prehranskih dopolnil, mnogokrat niso opravljene po ustrezni metodologiji, zato se nanje ni mogoče zanesti. Velikokrat se sklicujejo na rezultate laboratorijskih študij in vitro ali študij na živalih in želijo prepričati, da lahko enake rezultate pričakujemo tudi na ljudeh, kar pa pogosto ne drži (7).

Kurilci maščob - DA ali NE? 5

4. Ali sploh delujejo? – NI JASNIH DOKAZOV

Strokovnjaki se še vedno strinjajo, da je najbolj učinkovit pristop k uravnavnaju telesne teže nadzor nad vnosom kalorij in večja poraba s pomočjo fizične aktivnosti. Veliko ljudem na tak način ne uspe, zato povsod iščejo nekakšno pomoč. In res je veliko snovi, pridobljenih iz rastlin, ki imajo velik potencial pri obvladovanju telesne teže in izgubi kilogramov. Potencial pa zaenkrat ne zagotavlja dolgotrajnih učinkov, le-ti morajo temeljiti na spremembi življenjskega sloga. Termogeneza , ki je posledica zgolj uživanja kurilcev maščob, je veliko manjša kot tista, povzročena s fizično aktivnostjo. Poleg tega slednja stimulira sintezo celičnih beljakovin, kar vodi do višje porabe energije in povečanja mišične mase. Pri uporabi kurilcev maščob ti učinki niso vidni (8).

Narejenih je bilo še nekaj raziskav (9) in (10), kjer so opazovali koliko vpliva imajo kurilci maščob, če se jih uživa ob telesni aktivnosti in pravilni prehrani. V obeh primerih med skupino, ki je uživala kurilce maščob in skupino, ki je uživala placebo, niso opazili velikih razlik. Seveda pa je tudi pri teh raziskavah metodologija lahko vprašljiva.

Če povzamemo:

  • Kurilci maščob kot pomoč pri hujšanju – trenutno je na to temo premalo dobro opravljenih raziskav z ustrezno metodologijo, ki bi jasno potrdile delovanje.
  • Ali res vemo kaj je v škatlici? – ohlapna regulacija, občasno preverjanje in agresivne marketinške strategije nam onemogočajo, da bi bili prepričani.
  • Zdrav življenjski slog je še vedno najbolj učinkovita metoda za izgubo telesne mase in vzdrževanje zdravja.

Za vsako reakcijo je potrebna akcija. Bližnjic načeloma ni, če hočemo doseči nek cilj, je vanj potrebno vložiti čas in energijo. Bencin in 10 minut vožnje do prve trgovine s prehranskimi dopolnili nista dovolj, potrebna sta zdrav način prehranjevanja in fizična aktivnost. Če pa se odločate za nakup kurilcev maščob imejte v mislih zgoraj navedene vidike in poskusite preveriti čim bolj kvalitetne vire informacij o le-teh. Bodite previdni pri brskanju po spletu in ločujte oglase od znanstvenih člankov. Previdnost je potrebna tudi pri morebitni prisotnosti bolezenskih stanj, saj se priporočila za uporabo nekega izdelka močno razlikujejo glede na posameznika, česar pa nam oglasi ne povedo. Tudi vsi prodajalci niso strokovnjaki s področja, imajo lahko zgolj dobro znanje tehnik prepričevanja in prodaje. Pred začetkom jemanja pa se obvezno posvetujte s preverjenim prehranskim svetovalcem, najbolje pa je, da se posvetujete z zdravnikom.

Za konec pa še vprašanje za vas: ali je res vredno plačati (z denarjem in morda celo z zdravjem) za dopolnila, ki MOGOČE delujejo? Zagotovo jo bolj uspešna naložba nakup ustreznih športnih oblačil in obutve, dvig zadnjice iz kavča, po potrebi pomoč osebnega trenerja in prehranskega svetovalca in akcija! Ob vztrajnosti je uspeh zagotovljen.





Izpolni vprašalnik in pridobi
brezplačno osebno svetovanje





Ali trenutno redno vadiš?


Imaš alergijo ali intoleranco na katero izmed živil (jajca, arašidi, ribe, mleko)?

Koliko obrokov običajno zaužiješ v enem dnevu?

Se ti kdaj pojavljajo težave s prebavo ali občutiš napihnjenost?

Želim prejeti klic za rezervacijo osebnega posveta:




Pošlji obrazec za brezplačno osebno svetovanje