Odsotnost rdečega tedna? RDEČI ALARM!

Odsotnost rdečega tedna? RDEČI ALARM! 1
5 enostavnih vaj za zdravo hrbtenico
20 junij, 2019
Odsotnost rdečega tedna? RDEČI ALARM! 2
Novo sodelovanje med TvojTrener.si in RD Koper
3 avgust, 2019

Odsotnost rdečega tedna? RDEČI ALARM!

menstruacija

Iz vseh strani smo bombardirani z “ideali” – perfektne punce na Instagramu nas vsak dan opominjajo kako nepopolno je naše življenje, zdrav življenjski slog (šport in zdravo prehranjevanje), torej delo na sebi je postalo statusni simbol, ki pa lahko vodi v bolezen. Tudi mediji nikakor ne pomagajo, saj podpirajo različne diete in prepogosto širijo prepričanja, ki s strani stroke niso podprta. Na trgu je veliko samooklicanih strokovnjakov za prehrano in šport, ki promovirajo hitre rešitve, ki pa so pogosto lahko zelo nezdrave. Hitre diete z veliko restrikcijo kalorij in povečana telesna vadba so za telo velik stres, ki nam na dolgi rok, zdravstveno gledano, nikakor ne koristi.

Ženske velik del življenja mesečno “krvavo plačujemo” sposobnost, da lahko na svet spravimo novo življenje. Marsikdaj pomislimo na to, kako bi bilo “fajn”, če tega ne bi bilo treba prenašati, vsekakor pa je odsotnost rdečega tedna velik razlog za rdeči alarm. Biološko gledano so osnovne lastnosti nekega živega bitja rast, razvoj in razmnoževanje, torej odsotnost mesečnega perila pomeni odsotnost osnovne funkcije ženske kot živega organizma. Amenoreja je torej tisti simptom, pri katerem ne smemo čakati, da bo bolje, ampak se moramo nemudoma odpraviti k zdravniku in resno razmisliti o morebitnih vzrokih ter kako se bomo lotili reševanja težave.

Kaj je amenoreja?

Amenoreja pomeni odsotnost menstruacije. Delimo jo v dve kategoriji: primarna amenoreja, ko se prva menstruacija ne pojavi do 15 leta starosti, in sekundarna amenoreja, odsotnost menstruacije 3 ali več mescev, pri čemer se je prva menstruacija že pojavila (1) .

Razlogov za izgubo menstruacije je veliko. Lahko gre za faktorje življenjskega sloga, kot so:

Prenizek indeks telesne mase

Že 10 % pod normalno telesno maso lahko moti mnoge normalne hormonske funkcije v telesu in na ta način potencialno prekine ovulacijo.

Prekomerna telesna aktivnost

Ženske, ki intenzivno trenirajo, lahko zaradi rigoroznega treninga izgubijo menstruacijo. V tem primeru gre za kombinacijo faktorjev, ki pripomorejo k izgubi menstruacije, kot so nizka količina telesne maščobe, stres in visoka poraba energije.

Stres

Psihični stres lahko začasno spremeni delovanje hipotalamusa, dela v možganih, ki nadzoruje izločanje hormonov, ki regulirajo menstrualni cikel. Posledici sta lahko prekinitev ovulacije in menstruacije. Po odstranitvi stresa se pogosto menstruacije vrnejo (2).

Ostali dejavniki

Poleg faktorjev življenjskega sloga lahko na hormonsko ravnovesje in posledično na izgubo menstruacije vplivajo tudi različna bolezenska stanja (npr. sindrom policističnih jajčnikov, okvare ščitnice,…), v tem prispevku pa se bomo omejili na izgubo menstruacije kot posledico relativnega pomanjkanja energije. Ta se pojavlja pri športnicah, neredko pa se v zadnjem času pojavlja tudi pri rekreativkah. Ponavadi se zgodi tistim, ki želijo shujšati in močno omejijo energijski vnos ter povečajo športno aktivnost, posledica česar je relativno pomanjkanje energije.

Odsotnost rdečega tedna? RDEČI ALARM! 3

RED sindrom

V začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja so začeli znanstveniki pisati o trojici/triadi težav, ki so jih zaskrbljeni starši, zdravniki, trenerji in športnice same, začeli opažati pri najstnicah in mladih odraslih ženskah. Triada je bila opisana kot skupek treh stanj: motnje prehranjevanja , osteoporoza in amenoreja. Nadaljne raziskave so pokazale, da je diagnostični kriterij veliko preozek, zato so ga nekoliko spremenili – nizka  energijska razpoložljivost (z ali brez motenj prehranjevanja), nizka kostna gostota in menstrualna disfunkcija. Leta 2014 je internacionalni olimpijski komite določil novo ime, in sicer RED-S (sindrom relativnega pomanjkanja energije), ki poleg žensk vključuje tudi moške športnike, razširil pa je tudi nabor simptomov, ki jih sindrom zajema (3) :

  • Motnje imunskega sistema,
  • motnje menstrualnega cikla,
  • motnje mineralizacije kosti,
  • hormonske motnje,
  • presnovne motnje,
  • hematološke motnje,
  • motnje rasti,
  • psihološke motnje,
  • motnje delovanja srčnožilnega sistema,
  • težave s prebavili.

Za diagnosticiranje sindroma pa ni nujno, da so prisotni vsi simptomi. Znaki relativnega pomanjkanja energije, na katere moramo biti pozorni, so poslabšana vztrajnostna zmogljivost, odziv na trening, mišična moč, poslabšana koncentracija, nerazsodnost, razdražljivost, depresija, pojavi se tudi večje tveganje za poškodbe. Previdni moramo biti pri amenoreji, saj zaradi morebitnega jemanja kontracepcijskih tablet, do le-te morda sploh ne pride, kar pa ne pomeni, da težave ni.

Pogosteje, kot si mislimo

RED-S med rekreativkami ni tema vsakdanjih pogovorov, pojav pa je pogostejši, kot si mislimo. Naši trenerji se pri delu s strankami pogosto srečujejo s to težavo:


Aleš: ”Imel sem tri stranke s to težavo, stare 15, 16 in 17 let. 15-letna gimnastičarka je zaradi prakticiranja ketonske diete izgubila menstruacijo, prisotni pa so bili tudi drugi simptomi RED sindroma: čustvena nestabilnost, depresija in obupanost. Drugi dve punci sta bili vodeni s strani lokalne online trenerke, obiskovali sta visoko intenzivne vadbe in imeli prenizek energijski vnos, kar ju je pripeljalo do enakega stanja, kot pri prej omenjeni gimnastičarki.”


Kim: “Izkušnjo z RED-S sem doživela na enem od letnih programov na temo “postani fit”. Program je trajal pet mesecev, kjer so trikrat tedensko izvajali enourne treninge, poleg tega pa tudi prehransko svetovanje. V tem primeru so izvajali lchf dieto. V programu sta menstruacijo izgubili dve punci, ena je povedala, da je bila to zanjo grozna izkušnja – brezvoljnost, slabo počutje – se je pa ob vrnitvi na normalno prehrano stanje hitro izboljšalo.”


Klavdija: “Jaz imam trenutno dve stranki s tem problemom, ena še sedaj nima redne menstruacije. Slednja je izvajala dieto fitnes trenerke, zaradi nizkega energijskega vnosa in enolične hrane je izgubila 12 kg in menstruacijo. Ker je prepoznala resnost problema, je dieto prekinila, še vedno pa nima rednega ciklusa. Druga ima še sedaj težave, zato prilagam njeno zgodbo”:

Telovadba in zdrava prehrana, pred leti zame dve tuji besedi. Nevednost, trdoglavost in zaupanje napačnim ljudem. Izčrpanost in stradanje. Pojmi, ki pripeljejo do točke, na kateri (na žalost) danes stojim jaz. V boju za doseganje popolnosti in dobrih rezultatov pa bi morale biti še zlasti me ženske pozorne na svoje zdravje ter se zavedati posledic, ki jih lahko pusti težnja po popolnosti. Na žalost pa je pri obsedenosti s svojo podobo skrb za zdravje na zadnjem mestu.

Vse skupaj se je začelo, ko sem se prvič vpisala v fitness, visoka 170 cm s 63 kilogrami. Želja po izgubi kilogramov je bila tako močna, da sem slepo zaupala napačni osebi in se striktno držala prejetih navodil (treningov in diete). Zame, kot začetnici, so bili treningi z obremenitvijo zelo naporni, poleg tega pa sem za hitrejšo izgubo telesne maščobe po vsakem treningu z utežmi izvajala še eno uro kardio vadbe. Poleg napornih in dolgih vsakodnevnih treningov (2 do 3 ure) sem se striktno držala prejetega prehranskega načrta, ki ga je najverjetneje prejel vsak, ki se je prvič vpisal v fitness – torej ni bil napisan za posameznika, vseboval pa je pičlih 1000 kcal.

Seveda so bili ogljikovi hidrati in maščobe strogo prepovedani. Visoko beljakovinska dieta in pretiravanje s treningi sta mi omogočila, da sem v slabem mesecu izgubila 7 kilogramov. Zaradi hitrih rezultatov je tudi mene, kot rekreativko, doletela pretreniranost in obsedenost z dnevnim vnosom kalorij. Popolnoma sem izločila določeno hrano in s tem tudi hranila. Po nekaj mesecih se je napredek seveda ustavil, zato sem začela eksperimentirati z drugimi dietami. Prehajanje iz ene diete v drugo je v neki točki prešlo v stradanje – takrat sem imela le 48 kg – nazadnje so me doletela tudi obdobja prenajedanja. Zavedala sem se, da gre za motnje hranjenja, vendar je bila moja želja po nadzoru telesne mase tako velika, da mi za posledice ni bilo mar. Moje zdravje sem tako zapostavila, da sem izgubila menstruacijo. Na žalost sem se obsega problema zavedala šele po nekaj letih, ko je bila škoda že narejena, tako fizična kot psihična.

Pred dvema letoma sem se odločila, da poiščem zdravniško pomoč. Prejemala sem različne hormonske terapije, a brez uspeha. Sledile so še druge terapije in različne oblike alternativne medicine, vendar je do danes moje hormonsko stanje še vedno neuravnovešeno.

Iz lastne izkušnje lahko povem, da ni nič na tem svetu tako pomembno, kot je zdravje…a kaj, ko se tega zaveš šele takrat, ko je prepozno.Zato svetujem vsem, še zlasti ženskam, da preden se sami lotite kakršnega koli eksperimentiranja z različnimi dietami, ali se podate do “trenerja”, preverite kaj in kdo lahko koristi ali škodi vašemu telesu. Imejte se radi in naredite uslugo svojemu telesu!”

Zdravljenje

Zdravljenje RED sindroma in s tem morebitne amenoreje, je multidisciplinarno. Ko opazimo odsotnost menstruacije, nikakor ne smemo čakati, ampak se takoj odpravimo k zdravniku, da identificira vzrok. Če zdravnik potrdi, da je vzrok prenizek energijski vnos in preveč fizične aktivnosti, se čim prej posvetujemo z dietetikom. Če gre tudi za motnje hranjenja , jih rešujemo s psihoterapevtom.

Primarni cilj je povečati energijski vnos in telesno maso, da dosežemo normalne koncentracije hormonov. To naredimo z modifikacijo prehrane in vadbe: zmanjšamo količino vadbe in povečamo vnos energije iz hrane. Če je šlo za izredno zmanjšan energijski vnos, moramo biti zelo previdni pri povečevanju le-tega, da se izognemo refeeding sindromu (1) .

Predvsem pa se reševanja težav nikakor ne lotimo sami, saj gre za resen problem, ki potrebuje strokovno obravnavo.





Izpolni vprašalnik in pridobi
brezplačno osebno svetovanje





Ali trenutno redno vadiš?


Imaš alergijo ali intoleranco na katero izmed živil (jajca, arašidi, ribe, mleko)?

Koliko obrokov običajno zaužiješ v enem dnevu?

Se ti kdaj pojavljajo težave s prebavo ali občutiš napihnjenost?

Želim prejeti klic za rezervacijo osebnega posveta:




Pošlji obrazec za brezplačno osebno svetovanje